lördag, februari 18, 2006

WC OCH BIDET


WC o BIDET är på plats i badrummet. Jag gillar dem ännu bättre i verkligheten! De heter "Link" och kommer från Ceramica Flaminia. Det är så fint att de har exakt samma mått och form! MEN!!! De sitter på olika höjd... Biden på 40cm och toan på 45cm. Det är hela 5cm skillnad när de skall monteras på samma höjd. Enligt AMA skall sitthöjden vara 400mm... Jag kan tänka mig även 43-45cm som är en bra sitthöjd, men då måste man komma ihåg att toaringen har en viss tjocklek också, så 43cm är lagom. Jaha, och hur gör man nu då? Det är oacceptabelt att de inte sitter rätt. Både funktionsmässigt och visuellt. Det ser inte klokt ut och man lägger märke till det med en gång man kommer in i badrummet.

Och så här skall det se ut enligt katalog:


Och även på wct är toa och handfat på plats. Denna toan kommer från Inredningsglas och jag tycker den är jätteful, men det kostade massor att byta ut den. I badrummet (och tur var väl det) blev vi tvungna att buta wc-modell då det inte fanns en bidet i samma modell som Inredningsglas toa... De hade lyckats att välja den enda toan i världen som inte hade en kombinerad bidet och dessuto ful. Kostar massor gör den också och då skall den väl inte vara ful! Eller hur?! Jag är lite arg idag. Det märks kanske.